Ibu bapa tidak emosional

Ibu bapa tidak emosional

Keadaan yang boleh mendorong bapa atau ibu keluar dari kehidupan anak-anak mereka adalah banyak. Tetapi berapa banyak emosi yang ditindas bolehkah anak-anak dengan ibu bapa yang tidak mempunyai perasaan emosi? Kenapa seorang ibu perlu mencipta cerita luar biasa tentang ayah agar tidak menyakiti anaknya dan sebaliknya?

Ibu bapa tidak emosional adalah ibu bapa yang, di luar kehadiran fizikal mereka, tidak melakukan apa-apa fungsi. Mereka mewakilkan kuasa, menetapkan sempadan, menjaga dan memberi sokongan emosional kepada pasangan mereka. Mereka bertindak sebagai ibu bapa tidak langsung dan menyebabkan ketidakhadiran psikologi yang mampu menimbulkan pelbagai luka emosi dalam kanak-kanak.

Ibu bapa yang tidak hadir secara emosi meninggalkan jejak di anak-anak mereka. Mereka adalah jejak kekurangan peraturan atau kewibawaan dan pengenalan negatif yang berkaitan dengan angka saudara atau ibu. Berkembang di sebelah ibu atau bapa yang, sementara di sana, tidak dapat memberikan kelembutan atau rasa syukur, meninggalkan hati seorang budak yang kosong. Anak yang belajar asas untuk membina dunia sendiri.

"Penyakit terbesar hari ini bukan kusta atau tuberkulosis tetapi tidak berasa disayangi, diabaikan dan ditinggalkan oleh semua."

Teresa of Calcutta

Dan jika mereka melarikan diri?

Seorang guru sekolah rendah diperhatikanhez seorang gadis di kelasnya banyak kesedihan. Dia sangat penat.

Apa yang anda bimbang? Dia bertanya kepadanya.

Gadis itu menjawab:

Ibu bapa saya!

Ayah menghabiskan hari bekerja supaya saya dapat berpakaian, makan sendiri dan belajar di sekolah terbaik di bandar. Di samping itu, dia bekerja lebih masa untuk dapat menghantar saya satu hari ke universiti. Dan ibu menghabiskan hari memasak, mencuci, membersihkan, menyeterika dan membeli-belah sehingga saya tidak bimbang tentang apa-apa.

– Tapi apa masalahnya? Kata guru itu.

Saya takut mereka cuba melarikan dirijawab gadis itu.

Akibat pertumbuhan dengan ibu bapa yang tidak emosi

Kanak-kanak yang membesar dengan ibu bapa yang tidak mempunyai emosi adalah lebih banyak mata pelajaran untuk dibangunkan masalah tingkah laku. Masalah ini sering menjadi perisai yang digunakan anak-anak untuk melindungi perasaan mereka yang tidak berdaya, ketakutan dan ketidakamanan.

Dalam gaya pendidikan ini, detasmen emosi biasanya berlaku. Ia mewujudkan rasa tidak selamat apabila membina hubungan. Terdapat kekurangan keyakinan. Atas sebab ini, idea untuk memperlihatkan dakwaan emosi yang hebat kepada seseorang menjana rasa takut pengkhianatan, rasa takut penolakan, atau lebih teruk, takut merasa tidak diendahkan.

"Emosi kita berada di sana untuk dirasai, bukan untuk menguasai kehidupan kita, untuk buta penglihatan kita, mencuri masa depan kita atau memadam tenaga kita kerana dengan berbuat demikian, mereka akan menjadi toksik."

-Bernardo Stamateas-

Semua lompang ini boleh mendorong kanak-kanak yang berpendidikan ke dalam mood ini untuk menjadi dewasa yang bergantung kepada emosi. Mereka tidak akan tidak bersedia untuk memotong beberapa pautan walaupun mereka tidak positif, kerana takut ditinggalkan atau berasa kesepian. Mereka lebih suka berpaut kepada orang lain, walaupun mereka tidak bersetuju dengannya dan bukannya kehilangan satu orang lagi.

Model pendidikan ini menggalakkan penubuhan hubungan toksik dengan orang lain. Kerana keperluannya yang kuat untuk mencari kasih sayang dan tokoh saudara atau ibu, orang itu dapat menggabungkan ke dalam nukleus sosial yang tidak menguntungkan dan beracun dari mana ia tidak dapat keluar.

Perasaan permusuhan adalah tetap apabila dia harus berkomunikasi dengan orang lain atau dengan dirinya sendiri. Dia masih bertahan, menunggu serangan itu. Ini tidak diragukan lagi sebagai salah satu daripada banyak jejak yang ditinggalkan oleh ibu bapa yang tidak mempunyai emosi.

Dengan anda tetapi tanpa anda

Walaupun ibu bapa tidak selalu mempunyai pilihan apabila mereka menghabiskan hari jauh dari rumah dan jauh dari anak-anak mereka, adalah mungkin untuk mengekalkan hubungan emosi yang diperlukan ini. Adalah dinasihatkan untuk menyimpan masa yang dihabiskan dengan mereka semata-mata, untuk hadir bersama dengan badan dan minda. Ini adalah sambungan ibu bapa dan kanak-kanak, sambungan yang paling bermakna dalam cerita seseorang.

Untuk pendidikan emosi kanak-kanak yang baik, adalah penting untuk mengelakkan berfikir tentang membayar bil, membeli-belah atau apa-apa lagi semasa tempoh pertukaran. Apa yang benar-benar penting ialah sambungan yang ditubuhkan dan menikmati detik-detik seperti makanan di mana setiap orang boleh hadir, atau seperti masa bermain di mana kanak-kanak dibenarkan memilih apa yang dia suka lakukan.

Banyak aktiviti tidak melibatkan pelaburan masa yang berlebihan. Membantu kanak-kanak untuk memasak, menetapkan meja, membersihkan, pergi berjalan-jalan, menonton filem, pergi ke bilik permainan atau pergi ke taman adalah beberapa contoh. Segala-galanya bergantung pada kualiti masa yang dihabiskan bersama-sama dan sambungannya ditubuhkan.

5 Kunci untuk membendung hubungan toksik dalam keluarga

Bagaimana untuk bertindak di hadapan orang yang disayangi yang menyakitkan kita dengan tindakan atau perkataannya? Belajar untuk membendung hubungan toksik dalam keluarga anda. Ketahui lebih lanjut
Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: