5 strategi untuk mengekalkan perbualan yang baik

5 strategi untuk mengekalkan perbualan yang baik

Dialog adalah salah satu daripada tonggak hubungan kita.Ia adalah melalui kata-kata yang kita berhubung dengan masyarakat kita dan budaya kita. Mengetahui bagaimana untuk mengekalkan perbualan yang baik adalah tegas untuk membina, memelihara dan memperkayakan lingkaran sokongan kami.

Berita baiknya ialah semua kemahiran sosial ini dapat diperbaiki dengan teknik dan amalan yang betul.Kita bercakap mengenai "seni" yang dipelajari melalui amalan.

Untuk mengekalkan perbualan yang baik, perkara yang paling penting ialah sikap terbuka kepada yang lain.Anda boleh belajar dari semua orang dan mempunyai pertukaran yang baik dengan hampir semua orang di Bumi. Tetapi beberapa norma menyumbang kepada dialog yang lebih kaya. Di sini mereka.

"Perbualan yang baik mesti membuang subjek, bukan pengantara."

-Winston Churchill-

1. Mendengar aktif

Mengekalkan perbualan yang baik adalah sesuatu yang bergantung kepada kemampuan kita untuk mendengar.Untuk mengetahui bagaimana untuk mendengar yang lain tidak bermakna untuk meningkatkan kuantiti bunyi yang telinga dapat dirasakan. Mendengar yang baik adalah aktif. Dan berpartisipasi.

Pendengaran aktif menghalang dialog daripada menjadi monolog.Sekiranya hanya seorang daripada dua orang bercakap, tidak ada perbualan. Sudah tentu, selalu terdapat beberapa asimetri. Seseorang bercakap lebih manakala yang lain mendengar lebih banyak. Sangat sukar untuk mencapai keseimbangan mutlak, tetapi semakin dekat dengan kami, semakin baik dialog akan menjadi lebih baik.

2. Simpan rehat terminal

Selalu ada saat senyap muncul. Ini sangat memalukan sesetengah orang. Ini tidak begitu buruk. Cuti juga diperlukan. Walau bagaimanapun,apabila kesunyian menyeret terlalu banyak apabila kita tidak mahu mengakhiri perbualan lagi, kita mesti cuba menyelamatkan dialog daripada kekosongan ini.

Bagaimana untuk mencapainya?Cara terbaik adalah untuk memperkenalkan ayat peralihan. Ini adalah kenyataan yang membolehkan anda memulakan semula dialogdengan mengulangi subjek yang telah disebutkan atau dengan bercakap tentang titik baru. Ini adalah ungkapan seperti "tentang apa yang anda katakan sebelum …", "untuk menukar subjek, saya ingin tahu apa yang anda fikirkan …", "Saya tidak memberitahu anda bahawa …" . Frasa ini membantu anda menyambung dan mengekalkan perbualan yang baik.

3. Melepaskan maklumat

Membebaskan maklumat bermakna menjawab soalan kami dengan kandungan berkualiti.Sekiranya kita bertindak secara lekonik atau membataskan diri kepada monosyllables, kita akan menggagalkan orang lain yang cuba mengekalkan perbualan yang baik.

Dengan menjawab soalan masing-masing dan menawarkan maklumat tambahan, kami akan memudahkan dialog.Ini adalah keterbukaan dan kesediaan untuk menunjukkan apa yang kita fikirkan, rasakan atau percaya. Ini memudahkan interaksi. Kami tidak perlu memberikan jawapan yang sangat panjang tetapi menawarkan data tambahan kepada orang yang meminta kami untuknya.

4. Pendedahan diri, salah satu kunci untuk mengekalkan perbualan yang baik

Sebagai manusia, kita cenderung untuk mempercayai orang yang memberikannya kepada kita.Sama seperti kita biasa menjadi lebih terbuka kepada mereka yang mengamalkan sikap ini. Sekiranya anda ingin perbualan bergerak ke topik yang lebih peribadi, kami mengesyorkan agar anda mula berkongsi kandungan pada tahap itu. Untuk meletakkannya dengan cara lain, anda perlu mendedahkan aspek yang berkaitan dengan privasi anda.

oleh itu,jika kita bercakap secara spontan tentang aspek peribadi ini, orang lain mungkin akan merasa lebih bermotivasi untuk membicarakannya.Oleh itu, kita akan pergi dari perbualan yang sopan dan formal ke perbualan yang lebih peribadi.

5. Soalan-soalan, penggerak perbualan

Soalan-soalan membantu menggerakkan perbualan ke hadapan.Mereka bukan sahaja dapat meneroka dan mengenali orang lain dengan lebih baik: mereka adalah elemen penting dalam mengekalkan perbualan yang baik. Sudah tentu, adalah perlu untuk bijak untuk memilih soalan-soalan yang akan kami tanyakan kepada rakan kami. Objektifnya adalah tidak menyerangnya atau memberi gambaran bahawa dia berada di tengah-tengah soal siasat.

Jika anda tidak mengenali seseorang dengan cukup baik,ia adalah yang terbaik untuk bertanya kepadanya soalan-soalan yang pergi dari titik cetek menjadi lebih menarik.Dengan cara ini, keyakinan dapat meningkat dengan cara yang semulajadi dan anda tidak akan menciptakan detik-detik ketidakselesaan.

Memupuk seni perbualan yang baik adalah berbaloi. Ini bukan sahaja membawa anda ke situasi yang menghiburkan. Ia juga merupakan elemen terapeutik.Perbualan yang baik membolehkan anda menyatakan diri anda, mendengar dan belajar dari orang lain. Ia juga memperkayakan hidup anda dan memberikan lebih banyak warna untuk hubungan dengan orang lain.

5 strategi untuk mempunyai perbualan yang menarik

Mempunyai perbualan yang menarik tidak mudah, tetapi beberapa strategi yang kami akan sampaikan kepada anda akan membantu anda. Ketahui lebih lanjut
Like this post? Please share to your friends:
Tinggalkan Balasan

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: